Depresija - Posljedice naglog prekida uzimanja antidepresiva Hrvatska

Depresija - Posljedice naglog prekida uzimanja antidepresiva

Važno je savjetovati bolesnika da ne prekida uzimanje propisanih antidepresiva na svoju ruku. Prema dostupnim istraživanjima, 20% bolesnika koji su uzimali lijekove za liječenje depresije 6 ili više tjedana te su svojom odlukom naglo prekinuli uzimanje terapije, iskusili su pojavu sindroma sustezanja.

 

 

Važno je savjetovati bolesnika da ne prekida uzimanje propisanih antidepresiva na svoju ruku. Prema dostupnim istraživanjima, 20% bolesnika koji su uzimali lijekove za liječenje depresije 6 ili više tjedana te su svojom odlukom naglo prekinuli uzimanje terapije, iskusili su pojavu sindroma sustezanja.

Za sada nije u potpunosti razjašnjeno zašto samo dio bolesnika ima pojavu sindroma sustezanja dok veći broj bolesnika nema. Pretpostavka je da u tih bolesnika mozak se ne može prilagoditi naglim promjenama koncentracije serotonina uzrokovanih naglim prekidom uzimanja lijeka.

Sve vrste antidepresiva mogu potencijalno uzrokovati sindrom sustezanja uslijed naglog prekida uzimanja ali veći rizik je u lijekova koji se kraće zadržavaju u organizmu kao što su:

  • venlafaksin
  • duloksetin
  • citalopram
  • escitalopram
  • paroksetin
  • sertralin

Antidepresivi koji se duže vrijeme zadržavaju u organizmu, primjerice fluoksetin, rijetko izazivaju sindrom sustezanja ali liječnici ponekad postupno smanjuju dozu ovog lijeka iz psiholoških razloga. Sindrom sustezanja je također zabilježen u bolesnika koji su koristili antidepresive starije generacije poput trickličkih antidepresiva i inhibitora MAO.

Simptomi sindroma sustezanja javljaju se u bolesnika unutar 3 dana od prestanka uzimanja lijeka. Može se očekivati:

  • anksioznost
  • depresija i promjene raspoloženja
  • mučnina i povraćanje
  • vrtoglavica
  • umor
  • glavobolja
  • simptomi slični gripi
  • nedostatak koordinacije
  • grčevi u mišićima
  • noćne more
  • nesanica
  • tremor

U rijetkim slučajevima, pojavljuje se manija, a nagli prestanak uzimanja inhibitora MAO uzrokuje smušenost i simptome psihoze.

Ukoliko ljekarnik u razgovoru s bolesnikom dobije informaciju da bolesnik želi prestati uzimati antidepresive, svakako treba savjetovati da se bolesnik javi liječniku koji će odlučiti kako će se postepeno smanjivati doza lijeka te će po potrebi propisati lijekove za smanjivanje simptoma tijekom tog razdoblja kao što su nesanica i mučnina.

 

PRIPREMILI:

Sekcija za javno ljekarništvo Hrvatskog farmaceutskog društva

Hrvatsko farmaceutsko društvo Copyright © 2014. All Rights Reserved. Izrada mikroNET d.o.o..